Witamina C w walce o wyższą odporność

Przez cały rok warto dbać o lepszą odporność – nie tylko w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na grypę lub przeziębienia. Latem mamy ku temu okazję, gdyż przyroda dostarcza nam wielu produktów bogatych w witaminę C. Dlaczego warto zadbać o jej właściwy poziom?

Obecnie każdy z nas obawia się zarażenia koronawirusem, dlatego tym bardziej warto zadbać o swoją odporność. Można spróbować ją podwyższyć, sięgając po odpowiednie produkty spożywcze lub suplementy. 

To skuteczny sposób na wzmocnienie organizmu – przyjmowanie witaminy C wzmocni odporność i układu kostny, a także poprawi kondycję skóry i sprzyja łagodzeniu reakcji alergicznych. Nic dziwnego, że jest wykorzystywana w medycynie od kilkudziesięciu lat.

Witamina C – główne źródła 

Nasz organizm nie wytwarza samodzielnie kwasu askorbinowego, dlatego tak ważne jest czerpanie go z produktów spożywczych lub suplementacja. Najlepszym źródłem witaminy C są świeże owoce i warzywa – m.in. natka pietruszki, brukselka, czarna porzeczka, cytrusy, maliny, truskawki, kapusta, papryka itd., ale także kiszona kapusta. 

Warto też sięgnąć po soki z owoców i warzyw. Muszą to być produkty nieprzetworzone – witamina C traci aktywność pod wpływem wysokiej temperatury czy tlenów, nie służy jej nawet przekrojenie owocu czy warzywa.

Silny antyoksydant – witamina długowieczności 

Witamina C, czyli kwas askorbinowy – to składnik licznych produktów na odporność, gdyż wykazuje szerokie działanie na organizm człowieka. Przede wszystkim wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego, ale też sprzyja regeneracji tkanek i produkcji kolagenu, a nawet spowalnia procesy starzenia i ogranicza ryzyko wystąpienia oraz rozwój chorób cywilizacyjnych.

Słynie też jako antyoksydant, czyli zwalcza groźne wolne rodniki, obniża uczucie zmęczenia, ułatwia gojenie się ran i złamań, hamuje powstawanie siniaków i krwawienia dziąseł, poprawia przyswajanie żelaza – to tylko kilka z jej pozytywnych dla zdrowia działań. Warto spożywać bogate w nią produkty, a w razie konieczności rozważyć też suplementację – osoby aktywne fizycznie mogą mieć jej niedobór. Również palacze są narażeni na jej niedobór.

READ  Wpływ diety na atopowe zapalenie skóry (AZS)

Suplementacja. Witamina C prawo- czy lewoskrętna?

Można też zdecydować się na przyjmowanie witaminy D w formie suplementów. Trzeba jednak wiedzieć, że może ona występować jako forma D- (prawoskrętna) lub L- (lewoskrętna). Badania potwierdzają jednak skuteczność preparatów zawierających lewoskrętną witaminę C. Naturalny kwas L-askorbinowy niewiele różni się od wersji syntetycznej – występuje w roślinach wraz z bioflawonoidami, które zwiększają skuteczność witaminy C. 

Masz pytania? Zajrzyj na stronę lemone.pl

Lena.k, f: silviarita / pixabay